Tuesday, May 19, 2015

ترور‌های مذهبی‌ در ترکیه!
چشم آقای اردغان روشن!!
دختر جوانی که کاندید مسابقه‌ی آواز بود به ضرب گلوله‌ی یک متعصب از ناحیه‌ی سر مجروح و روانه‌ی بیمارستان گردید!!
در کشور ترکیه که از زمان آتاترک (پدر خلق ترک) لائیسیته برقرار گردیده و این مردم در طول این دهه‌ها از بسیاری از مسائلی‌ که کشورهای متعصب مذهبی‌ اطراف گرفتارش بودند، فارغ بود، از یازده سال پیشتر که شخص آقایان گل و اردوغان از حزب رفاه و توسعه بر مصدر قدرت تکیه زده و کشور را به سوی مذهب، آنهم مذهبی‌ که سخت درش نهفته و خطرناک مینماید، کشاندند، اکنون نشانه‌های این راه و این روند کم‌کم به چشم می‌‌آیند، که در حقیقت همان نشانه‌هایی‌ هستند که در این چند دهه از کشورهای مذهبی‌ و متعصب اطراف ترکیه دیده و میبینیم!
یازده سال پیشتر که تازه بقدرت رسیدگان اسلامی در ترکیه می‌رفتند تا بر همه‌ی اهرمها مسلط گردند نزدیک به بیست‌و‌شش هزار مسجد در این کشور وجود داشت!
تعداد این مساجد اما در این یازده ساله به دویست‌و‌شصت هزار رسیده است! با حجاهای (امامان جمعه) بسیار؛ که اگر برای هر مسجد فقط یک امام جمعه قائل شویم و هر امام جمعه فقط صد نفر طرفدار داشته باشند، ببینید سر از کجا درمی آورد!! و این در حالیست که ما بسیار کمتر از آنچه در این کشور رخ میدهد حساب می‌کنیم!!
چرا که این کشور نیز بخش‌های مختلفی‌ از لحاظ درصد اعتقادات و تعصبات دینی را داراست، اما قسمتهایی که توریستی هستند می‌بایست اصولا از این تعصبات فارغ باشند، و دست کم بخاطر آنکه توریست در آنجا راحت بتواند به آرامشی که می‌خواهد برسد و برای همین آرامش به این مکان سفر می‌کند و اقتصاد کشور را شکوفا میسازد، محل آزادتر باشد، اما باز میبینیم که مثلا در آنالیا که یک مرکز توریستی است، کس یا کسانی‌ بازاریها و کسبه را به الگو‌گیری از دیگر کشورهای مسلمان همسایه به انجام نماز جمعه آنهم در خیابان باز و در حضور توریستها دعوت میکنند و ناگهان خیابان معمولی‌ میشود مصلّی نماز جمعه!!
اینها همه پرداختهایی دارند که ملت ترکیه در سالهای آینده موظف به پرداخت آن هستند، چرا که اگر نتوانند جلوی این تعصب مذهبی‌ که امروز دولتی نیز شده است، بگیرند،،، چیزی نخواهد پائید که کشوری با خصوصیات ایران یا عراق و پاکستان خواهند داشت!
چرا که در مردم ترکیه مذهب نهفته وجود دارد، و در کنار لائیسیته این افکار در زیر پست شهر به مردم خورانده میشود که آتاتورک آمد و مردم را بی‌ مذهب ساخت!
سخنان امامان جمعه در این دویست‌و‌شصت هزار مسجد هر روز تعصبی‌تر میگردد و مردم نیز خواه ناخواه تحت تاثیر این گفتار به سویی سوق داده میشوند که نهایتش نمیتواند به چیزی شبیه به انقلاب ۱۳۵۷ ایران نباشد!!
و اینها همه از سر آن است که شخصی‌ به نام اردوغان از شهرداری استانبول به مصدر نخست‌وزیری و سپس ریاست جمهوری این کشور تکیه زد! و در سرش بازسازی دوران ترکیه‌ی قدرمند زمان عثمانی را میپروراند، و این هدف نمیتواند جدا از یکدست بودن کشور باشد! و این یکدست بودن از نگاه اردوغان و همراهانش فقط میتواند در سایه‌ی دین و آن هم دین اسلام عملی‌ گردد!!
ترکیه آبستن حوادث ناخوش‌آیندی در آینده‌ی نزدیک و آینده‌ی دور است! مگر آنکه افراد آگاه و سیاستمداران لائیک با تمام توان از ارزش‌های نظام آتاتورک دفاع کرده و این روند را تغییر دهند که آنهم بی‌ همیاری مردم اصلا امکانپذیر نخواهد بود!...
مجید رحیمی ۱۹ می‌‌۲۰۱۵ مونیخ

No comments: