Sunday, May 11, 2014

پادشاهان نیک‌ منش ایران باستان را بهتر بشناسیم و آنها را به دیگران بشناسانیم 
تا علاوه بر ترویج خوبی، تصویر راستین ایران و فرهنگ آن را به جهانیان بنمایانیم!!!!
داریوش در این سنگ‌نبشته که ۱۲ بند دارد، پس از ستایش اهورامزدا، می‌گوید:
به‌خواست اهورامزدا من چنینم که راستی را دوست دارم و بدی را دشمن!
دوست ندارم که توانا بر ناتوان ستم کند یا بزرگی از زیردستی زور بشنود.
هر آنچه زیباست، من آن را دوست دارم!
من دوست و بَردهٔ دروغ نیستم، تندخو نیستم.
حتی وقتی خشم مرا فرا می‌گیرد، با اراده‌ام آن را فرومی‌نشانم.
به گفتهٔ خانم هایدماری کخ، چنین بیانیه‌ای از زبان یک شاه در سدهٔ ششم پیش از میلاد به معجزه می‌ماند.
                          -------------------
هاید ماری کخ ایران‌شناس زن آلمانی، ‌زاده ۱۷ دسامبر ۱۹۴۳ میلادی در مرزبرگ است. او کتاب از زبان داریوش را در سال‌های افول ایران‌شناسی دههء نود نوشت. هایدماری کخ نخستین مرحله تحصیلات دانشگاهی خود را با دریافت درجه فوق لیسانس ریاضی گذراند و شاید اگر به تصادف و به سبب شغل همسر باستان‌شناس خود با پروفسور والتر هینتس، ایران‌شناس آلمانی آشنا نمی‌شد، هرگز به تاریخ و فرهنگ ایران روی نمی‌آورد. هاید ماری کخ بعدها در رشته ایران‌شناسی تحصیل کرد و در این رشته تا درجه پروفسوری پیش رفت. تمامی پژوهش‌های وی درباره فارس و تخت‌جمشید و امور اجتماعی ایران زمان هخامنشیان و بر اساس الواح گلی خزانه تخت‌جمشید است. 

No comments: