Sunday, April 20, 2014

خوب آموزی یک شاعر!
دکتر اسماعیل خویی، نویسنده و شاعر، استاد دانشگاه، عضو سابق چریک‌های فدایی خلق، در مصاحبه با تلویزیون صدای امریکا:
"در پیشگاه ملت بزرگ ایران، از بدی هایی که در حق خانواده پهلوی کردم، صمیمانه عذر میخوام. همچنین از شهبانو فرح، از شاهزاده رضا پهلوی و خانواده پهلوی بارها و بارها معذرت میخوام. 
لطفا من رو ببخشید و حلالم کنید".
                       ***        ***       ***
پس از این مصاحبه، بعضی‌ از هم میهنان به دکتر خوئی پرخاش کردند و به جای سپاسگزاری از این بیداری و این شجاعت در اعتراف، وی را مورد شماتت قرار دادند! و این چند جمله پاسخ من به این دوستان است!
دانستن این مهم برای همه‌ی ما اهمیت داره که: ما تنها مسئول کاری که انجام میدیم نیستیم، بلکه مسئول کاری که باید انجام بدیم ولی‌ از انجامش سرباز می‌زنیم هم هستیم... 
بی‌ آنکه بخوام از این یا آن جناح دفاع بکنم، فقط میپرسم، واقعا اون کسانی‌ که باید در بزنگاه در خیابانهای تهران حضور پیدا میکردند و از نظامی که درش رشد پیدا کرده و بالغ شده بودند دفاع کنند کجا بودند؟... 
آیا امروز شهامت پوزش خواستن از ملت رو دارند؟ و اعتراف میکنند که کم کاری کردند و مسئول هستند؟... 
من کسانی‌ رو که بعضی‌‌هاشون حتی از بستگان خودم هستند و به دربار شاهنشاهی رفت و آمد داشتند میشناسم که حتی یک سال پیش از انقلاب با هزار طرفند خونه و زندگیشون رو فروختند و فرار کردند و امروز هم پز میدن که هواسشون جمع بوده و در بزنگاه فرار کردند!!... 
من به کسانی‌ مثل دکتر خویی سخت احترام میذارم که به هنگام فهمیدن اشتباه اون رو اعتراف میکنند و خوب آموزی رو در اجتماع تقویت میکنند!!... 
ویرانی ایران در ویرانی اخلاق ماست! تا زمانی‌ که اخلاق داشته باشیم و درستی‌ رو ارج بداریم ایران نابود نشده ، و من سخت به این مهم پایبند هستم که همه‌ی ما اشتباه کرده و خواهیم کرد! 
اما کدامیک از ما به اشتباهمون اعتراف می‌کنیم؟؟؟
(امر اشتباه انسانی‌ است! اما آموختن از اشتباه و پیشگیری از تکرار آن فرا انسانی‌)
مجید رحیمی ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ مونیخ

No comments: