Wednesday, March 20, 2013

                 ای اهورا مزدا حال ما را به بهترین حال‌ها دگرگون ساز !!  

فرخنده باد این نوروز بر همه ی آنانی‌ که آن را قدر میدانند و جشن میگیرند ،
 چند روز پیشتر که به  گلفروشی رفته بودم تا چند گلدان گل سنبل بخرم ، خانم جوانی که به عنوان فلوریست ( گل فروش ) آنجا بود از من پرسید که آیا برای کسی‌ یا به دلیل ویژه‌ای این گلها را لازم دارم ؟ 
و هنگامی که بعد از پاسخ مثبتم به او گفتم که این گلها را برای بانویی زیبا می‌خواهم که بیشمار هواخواه و خواستگار دارد ، از نگاهش فهمیدم که این سؤال در ذهنش خانه کرد که چرا من هم هواخواه کسی‌ هستم که بیشماران خواهان او هستند ؟... 
اما هنوز چیزی نگفته بود که ادامه دادم : 
هوا خواهانش تنها مردها نیستند ، که زنها و کودکان و پیر و جوان هم هستند و باز گفتم حتی خود شما هم یکی‌ از آنهایید !! 
با تعجب گفت من ؟!... گفتم آری ! و ادامه دادم : 
این بانوی زیبا امسال به بالای هفت هزار سال می‌رسد ... طفلک از تعجب حیران مانده بود و دستانش از ادامه ی کار باز ایستادند ... 
و من لبخندی به لب نشاندم و گفتم : این جشن نوروز ما ایرانیان است که بیش از هفت هزار سال است که بر این پهنه از جهان گرامی‌ داشته میشود و آنرا جشن میگیرند !... 
گفت : چه زیبا اما من هرگز از این جشن چیزی نشنیده و هیچ نمیدانم !!... گفتم : میتوانم تصور کنم ! اما شما هم ندانسته آن را جشن گرفته و خواهید گرفت ! 
چرا که این جشن با طبیعت یعنی‌ آغاز بهار متولد میشود ... و امروز میبینم که شما گلفروشی خود را به زیبایی تزیین کرده و گلهای بهارانه بر پیشخوان به دید مردم گذاشته اید .... 
با تعجب گفت : درست میگویید ! و سپس با یک شادی کودکانه ادامه داد : پس من ایرانی‌ بودم ولی‌ خود نمی‌دانستم !..  و بر آن به شوخی افزود : باید از فردا به آموختن زبان فارسی آغاز کنم؟!... 
با لبخندی گفتم نه ایرانی‌ ولی‌ نوروزی هستید !.. 
و پیش از رفتنم هم این جمله را گفتم: برای ایرانی‌ بودن تنها گویش به زبان فارسی یا دیگر زبانهای رایج در این سرزمین کافی‌ نیست که باید دل شما ایرانی‌ باشد و این دل میتواند در هر کجای جهان به دنیا آمده باشد چرا که هر کس که به سه اصل شادی ، اندیشه و مهر و سپس سه اصل پندار، گفتار و کردار نیک‌ آراسته باشد ... از دید من یک انسان است و ایرانی‌ بودن نیز بر همین اصل بنا نهاده شده است !!...  
هنگامی که فروشگاه را ترک می‌کردم نگاه لبریز از شگفتی همراه با شادی او را مشاهده می‌کردم که احساس کردم روزش دگرگون شده است ..... 
و ما در دعای نوروزی میگوئیم: ای اهورا مزدا حال ما را به بهترین حال‌ها دگرگون ساز !! 
این یعنی‌ همان قدرت نوروزی .... 
نوروزتان شادکام و به بهترین حال‌ها دگرگون باد .... 
مجید رحیمی ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ مونیخ 

No comments: