Friday, September 25, 2009



از اوج تدریس علوم انسانی تا سقوط به حضیض
غرائز حیوانی!
(برگر‌فته ازکیهان لندن تاریخ

۲۳ تا ۳۰ سپتامبر۲۰۰۹ شمارۀ ۱۲۷۵)

اوا بران معشوقۀ سی و سه ساله آدولف هیتلر که نهایتاً یک روز پیش از خودکشی «رهبرانه» افتخار نامیده شدن «اوا هیتلر» را به دست آورد و رسماً همسر مردی شد که دنیا را به آتش کشیده و انسان را به یک ماشین بی‌شعور تبدیل کرده بود، از سن بیست سالگی یعنی از نخستین روزی که اولین عکس را از آدولف گرفت و نهایتاً عکاس مخصوص وی شد، چنان شیفتۀ رهبری گشت که حتی همراه وی تن به خودکشی زد و روانه گور گشت.
***
عشق بیش از حد اوا بران به آدولف هیتلر که لقب «معشوقۀ احمق» را برایش به ارمغان آورد در تمام این سالها بی‌هیچ شکی یک پارچه از آن رهبر بود. روز بیست و نه آپریل سال
۱۹۴۵ که آدولف هیتلر فرمان قتل «هرمن ف گ لاین» شوهر خواهر اوا بران را صادر نمود و اوا در شب عروسی خود به پای رهبر افتاد تا شاید وی از این عمل غیر انسانی منصرف شود و به کودکی که در شکم خواهرش بود رحم کند و از گناه «هرمن» که افسر ارشد اس‌اس وی بود بگذرد، ولی هیتلر دیوانه‌وار فریاد بر می‌آورد و «واخیانتا» را سر می‌داد! سرانجام اوا هیتلر ناامیدانه با صدای شکسته در گلو گفت: فرمان، فرمان فوهرر است!...
شاید در این لحظه بود که وی بیدار گشت و چشمانش به دیدن آغازید.
گردونه زمان چرخید و چرخید و از این نوع فرمانها از چنین فوهررها بسیار صادر گشت و تاریخ آنان را در خود ثبت نمود! و زمان آن فرمانها را به زیر پا نهاد!! و از آنها عبور کرد تا دوران رسید به دست مردی که فقط یک دست داشت! و چون نمی‌توانست با یک دست - دو دستی به قدرت بچسبد پس فرمانها صادر می‌کرد و با فرمان خود روی هیتلرها و استالینها و خمینی‌ها و صدام‌ها را سفید!
***
هدف همان هدف فروهرر است! و امام خامنه‌ای با منطق یک پای خود که در جمع چند صد نفری دارندگان مدارک دانشگاهی لب به سخن می‌گشاید و با گفتارش آب پاکی روی دست این آقایان و آن مدارکشان و آن دانسته‌هاشان می‌ریزد و علم را و علوم انسانی را که تجربۀ قرنها زندگی بشر است نالازم و گمراه کننده می‌خواند و در این میان هیچ صدایی از هیچ گلویی بر نمی‌خیزد! اما صدای سعدی نازنین طنین‌انداز است که می‌گوید:
هر عیب که سلطان بپسندد، هنر است!
***
چه کسی گمان می‌کرد آن نوجوان خوش چهرۀ بقول سعدی «نوخط» حوزه‌های علمیه در روزگار پیری آنهم فقط چند روز مانده به «خودکشی» چنین فرمانهایی صادر کند؟ و چه کسی گمان می‌کرد در حکومتی که سران و دست‌اندرکارانش چون عوضعلی کردان برای گرفتن مدرک دکترا از دانشگاههای کشورهای کفر سر و دست می‌شکستند و حاضر بودند حتی با پرداخت مبالغ بسیار بالایی به آن مدرک هر چند تقلبی دست یابند، امروز چنین گوسفندوار در مجلس رهبر بنشینند و حتی یک «بع‌بع» هم نکنند؟!
***
علوم انسانی چیست؟ و چرا رهبر با آن مخالف است و چه قرینه‌ای قرار است جایگزین این علوم انسانی شود؟!
می‌دانیم که در طبیعت هر چیزی یک قرینه‌ای دارد، مانند: تاریکی و روشنی، بدی و خوبی، استبداد و آزادی و غیره...
حال می‌خواهیم با این دانسته، قرینۀ علوم انسانی را بیابیم، آیا فوراً سر از غرائز حیوانی در نمی‌آوریم؟!
آیت‌الله خمینی می‌گفت: اسلام کارخانۀ انسان‌سازی است!
حال اگر این علم را از این کارخانه بگیریم... تولیدات آن کارخانه چه خواهد بود؟! زیرا علوم انسانی مجموعۀ آموخته‌ها و تجربیات دانشمندان و پژوهشگران رفتار و عکس‌العمل‌های انسانها در زمانها و موارد گوناگون و در شرایط اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی آنهاست.
اگر این آموخته‌ها و پژوهشها را از بشر بگیریم... آیا بشر سر از دوران غارنشینی در نخواهد آورد؟!
و آیا با صدور چنین فرمانهایی از چنین رهبرانی نمی‌توان باور داشت که دانایی و علم دشمنان بزرگ این عاشقان سیاهی و ظلمت است؟ و آیا نمی‌توان باور داشت که اردوگاههای کار اجباری و کوره‌های آدم‌سوزی استالین و هیتلر و کهریزک خامنه‌ای همه و همه نه تنها با آگاهی آنان بنا شده که حتی به فرمان خود آنان بوده است؟!
زیرا هدف رسیدن به مقام والای «حیوان» است!
جایی می‌خواندم که مستبدین و دیکتاتورها فرمانهای احمقانه و دیوانه‌واری صادر می‌کنند اما همینکه این فرمانها به درجه‌ای از حماقت برسد که آدمی با شنیدنش به خنده وا داشته شود، نشانگر آن است که این مستبدین به رفتن خود واقف شده‌اند و شیر یا خط آخر را امتحان می‌کنند!
و مولوی بزرگ صدایش را در گوش جان تاریخ طنین می‌اندازد و می‌گوید:
ما ز قرآن مغز را برداشتیم
پوست را بهر خران بگذاشتیم
خوب بود آیت‌الله خمینی زنده بود و می‌دید که جانشینش از آن کارخانۀ آدمسازی‌اش چه ساخته است!
بر سر در اردوگاه‌های هیتلری نوشته شده بود:
کار آزادی می‌آورد!
چه خوب است پس از این بر سردر دانشگاه‌های میهنمان بنویسند:
حماقت شادی‌آور است!
تعجب من از فرمان رهبر نیست! بلکه از رفتار آن بزهای اخوش است که هرکدام عنوانهای دهان پرکنی را حمل می‌کنند! ولی به اندازۀ اوا بران هم نمی‌فهمند!!... مجید رحیمی


2 comments:

sharab yazdan said...

مجید جان مرسی از این متن بسیار عالی و خردگرا

Anonymous said...

aghay Rahimi dastmarizad.
matlabe jandar va jazabist ke besyar ostadaneh anra pardakhtehid. be in ghalame zibatan tabrik miguyam. hamkaretan az Austria - Österreich e khodeman .